DnB sier opp 600 ansatte og legger ned 59 lokal-kontor. Notodden er blant de stedene som nedlegges. Man må kunne spørre seg hva hensikten er med dette? Et konsern som er «reddet» av skattebetalerne (Staten) to ganger fra finans-fallitt på 25 år og som i 2015 går med et overskudd på 24,7 milliarder kroner! Hvor er samfunnsansvaret? -Og hvor er samvittigheten?

motiv1

Vi skjønte jo at noe var på gang, når de for ikke alt for lenge siden sluttet med å ha kontanter i banken. Hvem skal ha kontanter da, om ikke banken håndterer dem?
Jeg ser at et kontantløst samfunn vil ha en del preventive effekter på svart arbeid og hvitvasking av penger, men kontanter er nå fortsatt et lovlig betalingsmiddel i Norge.
Bankene er vel også en av svært få næringer som får lov å kalle selgerne sine for «Rådgivere». Det er misvisende, selv om bankene mener de har alt på det tørre.

DnB sentralt legger føringer som signaliserer at de helst ikke vil se deg i banken. At du og de fleste med deg, faktisk legger igjen store deler av lønna i form av lånerenter og gebyrer har de åpenbart et avbalansert forhold til. Det er vel knapt noen sted utenom matbudsjettet i en familie som reiser med større andel av familiens samlede inntekt, og så får man likevel følelsen av at de helst ikke vil se deg. De vil egentlig bare ha penga dine. Slike folk kalte vi «haier» før i tiden.

Trond Bentestuen, konserndirektør for personmarkedet i DnB,  stod i går på dagsrevyen og uttalte at det var kundene som var skyld i dette, for de brukte ikke lengre banken. Han kunne fortelle at DnB tok konsekvensene av at kundene heller ønsket banken på digitale plattformer. Er det mulig for en leder å ha så liten innsikt på vegne av egen virksomhet?

-Kundene vil ha begge deler Bentestuen! -Om vi så roper det ut så har det vel uansett minimal effekt så lenge bunnlinjen i regnskapet alltid roper høyere. Paradokset ligger ikke i selve lysten på å tjene enda mer, det kan i mange sammenhenger forsvares. Nei, paradokset ligger i at når det går dårlig så skal AS Norge betale regningen, men når det går bra så skal arbeidstakere og servicenivå skvises til fordel for enda høyere profitt og avkastning.

Enkle daglige gjøremål går greit på nett for mange i befolkningen, men langtfra alle er komfortable med en slik løsning. Vi har eldre som ikke engang har pc. Hva med de? Og de aller fleste av oss liker å kunne snakke med de vi kjøper tjenester av. Snakke med de som selger oss produkter hver dag og året igjennom.

For eksempel et låneprodukt eller et fondspareprodukt. Har vi litt mer intrikate spørsmål så liker vi som kunder å kunne gå inn i banken, finne en medarbeider, -gjerne en vi kjenner ansiktet til. En vi kan snakke fortrolig med om det vi trenger hjelp til. Og hvem er «vi» i denne sammenhengen? «Vi» er dem som banken tjener milliardene sine på!

Dette angrepet er på DnBs konsernledelse, ikke skrankepersonalet rundt i det ganske land. De gjør alle så godt de kan, men får servert alle omstillingene fra de som mener de vet og kan. Til tider føles det som at disse lederne kan mer om bunnlinjer enn de har kunnskap om kundene sine. Det kan fort ende i en kundeflukt.

DnB leverer langt sterkere resultat enn forventet i 2015. De leverer et overskudd som er 4 milliarder over fjoråret (2014) og om vi ser på inntektsiden så tar de faktisk inn nesten 9 milliarder (8,86 milliarder) bare i gebyrer. I det minste så bør nå DnB bli gebyrfri. Kundene gjør jo alt selv! Tallene forøvrig ser du under:

DNB_hovedtall_2015_markert

Men det er et gammelt ordtak som sier at «mye vil ha mer». Her er vel sentralledelsen med Konsernsjef Bjerke i spissen helt i tråd med det. Norge sliter, arbeidsledigheten øker, og DnB som tidligere er blitt reddet av folket når finanskrisene rammer, bidrar til å gjøre vondt verre. Hva slags folk er egentlig disse lederne i DnB? Som nå bidrar sterkt til enda mer arbeidsløshet i landet og en rekke mindre lokalsamfunn som sitter igjen med problemet. Alt dette mens Bjerke og Bentestuen kan bestille seg enda høyere rekesmørbrød enn før.

Jeg må bare si at dette er en rasjonalisering jeg ikke støtter og for meg blir det nå bankbytte. Jeg oppfordrer alle som har konto i DnB Notodden, eller andre steder for den sakens skyld, om å gjøre det samme! En kollektiv masseflukt er det eneste som kommer til å få en hvis oppmerksomhet fra de som tar beslutningene i DnB. For det må vises på bunnlinja, det er det eneste språket disse folka skjønner.

Jeg håper at de ansatte som mister jobbene sine får solide sluttpakker og at det blir mulig for de fleste å finne seg nye jobber. Det er aldri lett å miste det fotfeste som en trygg jobb innebærer. Men mist ikke verdigheten, stå løpet ut med hevet hode. Det er Bjerke jeg henger i galgen!